Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej
Trasa

Stare Miasto

Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.

Informacje o trasie

Ten fragment Szlaku pokazuje włączanie w tkankę historycznego centrum Krakowa na przestrzeni kilku dekad XX wieku (od wczesnych lat 20. do połowy lat 60.) realizacji wpisujących się w kolejne, coraz radykalniejsze prądy modernizmu. Trasa zaczyna się i kończy na dwóch odcinkach pierwszej obwodnicy, a prowadzi przez place i ulice Starego Miasta z Rynkiem Głównym włącznie. Początek trasy wyznaczają Pałac Prasy (proj. Franciszek Mączyński, Tadeusz Stryjeński), monumentalny gmach PKO wraz z towarzyszącym zespołem mieszkaniowym (proj. Adolf Szyszko-Bohusz), siedziba Poczty Głównej przebudowana w latach 30. przez Fryderyka Tadaniera – zlokalizowane pomiędzy odcinkiem Plant, ulicami Starowiślną i Dietla. Te międzywojenne gmachy łączy nawiązywanie do historycznych nurtów architektury. Środek trasy – biegnący przez historyczne centrum miasta, wyznaczają zarówno obiekty harmonijnie wpisujące się w zastany kontekst (kamienica „Pod Pszczółkami” F. Tadaniera), jak i te, które w momencie realizacji wzbudzały kontrowersje swoją radykalną formą: gmachy Feniksa przy Rynku Głównym (proj. A. Szyszko-Bohusz) czy KKO przy pl. Szczepańskim (proj. F. Tadanier). Przy placu Szczepańskim znajduje się również siedziba galerii Bunkier Sztuki autorstwa Krystyny Tołłoczko -Różyskiej, jeden z niewielu przykładów brutalizmu w Polsce. Trasę zamyka zespół wybitnych realizacji z lat 30. zlokalizowanych w sąsiedztwie Plant pomiędzy ulicami Łobzowską i Krowoderską, m.in.: krakowskie „drapacze chmur”: dom czynszowy Towarzystwa Feniks przy ulicy Basztowej czy siedziba Państwowego Banku Rolnego na rogu Dunajewskiego i Garbarskiej.

Obiekty

19

Szlak modernizmu

Inne trasy

Trasa

Wesoła i Grzegórzki

Informacje:
Czytaj

Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.

Trasa

Krowodrza

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.

Trasa

Błonia / Miasteczko Studenckie

Informacje:
Czytaj

Błonia to serce zielonych terenów położonych po zachodniej stronie Krakowa. W okresie międzywojennym w ich sąsiedztwie zaczęto wznosić gmachy uniwersyteckie oraz rozwijać infrastrukturę sportową, której uzupełnieniem były modernistyczne wille. Trasa prowadzi przez najważniejsze budynki uniwersyteckiego Krakowa, m.in. budynek Instytutu Chemii UJ oraz Miasteczko Studenckie AGH.

Trasa

Nowa Huta

Informacje:
Czytaj

Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy
Legenda