Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej
Trasa

Stare Miasto

Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.

Informacje o trasie

Ten fragment Szlaku pokazuje włączanie w tkankę historycznego centrum Krakowa na przestrzeni kilku dekad XX wieku (od wczesnych lat 20. do połowy lat 60.) realizacji wpisujących się w kolejne, coraz radykalniejsze prądy modernizmu. Trasa zaczyna się i kończy na dwóch odcinkach pierwszej obwodnicy, a prowadzi przez place i ulice Starego Miasta z Rynkiem Głównym włącznie. Początek trasy wyznaczają Pałac Prasy (proj. Franciszek Mączyński, Tadeusz Stryjeński), monumentalny gmach PKO wraz z towarzyszącym zespołem mieszkaniowym (proj. Adolf Szyszko-Bohusz), siedziba Poczty Głównej przebudowana w latach 30. przez Fryderyka Tadaniera – zlokalizowane pomiędzy odcinkiem Plant, ulicami Starowiślną i Dietla. Te międzywojenne gmachy łączy nawiązywanie do historycznych nurtów architektury. Środek trasy – biegnący przez historyczne centrum miasta, wyznaczają zarówno obiekty harmonijnie wpisujące się w zastany kontekst (kamienica „Pod Pszczółkami” F. Tadaniera), jak i te, które w momencie realizacji wzbudzały kontrowersje swoją radykalną formą: gmachy Feniksa przy Rynku Głównym (proj. A. Szyszko-Bohusz) czy KKO przy pl. Szczepańskim (proj. F. Tadanier). Przy placu Szczepańskim znajduje się również siedziba galerii Bunkier Sztuki autorstwa Krystyny Tołłoczko -Różyskiej, jeden z niewielu przykładów brutalizmu w Polsce. Trasę zamyka zespół wybitnych realizacji z lat 30. zlokalizowanych w sąsiedztwie Plant pomiędzy ulicami Łobzowską i Krowoderską, m.in.: krakowskie „drapacze chmur”: dom czynszowy Towarzystwa Feniks przy ulicy Basztowej czy siedziba Państwowego Banku Rolnego na rogu Dunajewskiego i Garbarskiej.

Obiekty

19

Szlak modernizmu

Inne trasy

Trasa

Półwsie Zwierzynieckie

Informacje:
Czytaj

Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.

Trasa

Poza głównymi trasami

Informacje:
Czytaj

W XX wieku miał miejsce dynamiczny rozwój Krakowa, którego ślady pod postacią wyjątkowych dzieł architektury odnajdziemy na ternie całego miasta. Spacerując po często odległych dzielnicach możemy dotrzeć do wielu wybitnych budowli z okresu międzywojennego oraz z czasów przyspieszonej ekspansji miasta po 1945 roku.

Trasa

Wesoła i Grzegórzki

Informacje:
Czytaj

Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.

Trasa

Krowodrza

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy
Legenda