Państwowy Bank Rolny
Wacław Krzyżanowski
1938–1951
Dzielnica I – Stare Miasto
Urzędy
ul. Dunajewskiego 8 / ul. Garbarska 2
Informacje o obiekcie
Państwowy Bank Rolny istniał od 1919 roku. W okresie II Rzeczpospolitej był jedną z trzech najważniejszych instytucji kredytowych w Polsce, a do jego głównych zadań należało finansowanie parcelacji, osadnictwa, regulacji i melioracji wsi. Miał charakter państwowy i dysponował potężnym kapitałem zakładowym. Budynek krakowskiego oddziału wzniesiono na trapezoidalnej działce wyznaczonej ulicami Dunajewskiego i Garbarską. Monumentalna budowla powstała w miejscu wyburzonego neogotyckiego Hotelu Krakowskiego. Projekt gmachu wykonał w 1938 roku Wacław Krzyżanowski, jednak nie zdążono ukończyć budowy przed wojną. 9 października 1948 roku w budynku rozpoczął urzędowanie Bank Rolny, ale prace wykończeniowe trwały jeszcze do 1951 roku.
Gmach łączy w sobie funkcję mieszkalną i biurową, z wydzieloną częścią bankową. Wzniesiono go w konstrukcji mieszanej – w dolnych partiach od poziomu suteren do pierwszego piętra króluje żelbet, powyżej przeważa lekki, żelazny szkielet. Założenie podzielono na dwie części: przednią, dwukondygnacyjną z pomieszczeniami bankowi oraz tylną w formie wieżowca z biurami w parterze oraz mieszkaniami na wyższych piętrach. Ciekawie ukształtowano fasadę części mieszkalnej, która wygina się łukowo, a jej centralna partia posiada na całej wysokości prześwit podzielony monumentalnymi, smukłymi filarami. Ta partia gmachu mieściła mieszkania o zróżnicowanym standardzie – od kawalerskich po pięciopokojowe ze służbówkami. W części bankowej wyróżnikiem jest wstęgowy układ okien bocznych elewacji. W obu partiach są widoczne odniesienia do tradycji klasycznej: wejście do banku ujęto w portyk z wielkim porządkiem filarów dźwigających niepełne belkowanie z trójdzielnym architrawem. Wrażenie klasycyzowania wzmacnia rytm filarów w prześwicie oraz wydatne gzymsy koronujące wieżowiec. Starannie wykończono elewacje budynku, które pierwotnie posiadały kwadratowe i prostokątne podziały; niestety, obecnie zachowały się tylko w partii mieszkalnej.
Wnętrza banku posiadają bardzo reprezentacyjny charakter. Przez szerokie schody wchodzi się do foyer, a następnie do obszernej sali bankowej nakrytej żelbetowo-szklanym stropem z kasetonami. Wzdłuż ściany, naprzeciwko wejścia umieszczono kolumnadę stanowiącą tło dla stanowisk operacyjnych, natomiast z drugiej strony znajdują się półkoliste schody wiodące na wyższe piętro. Zwracają uwagę chromowane balustrady w konwencji art déco. Sala operacyjna zachwyca jakością wielobarwnych materiałów okładzinowych. Budynek posiada rozczłonkowaną i ekspresyjną sylwetę, przypominając monumentalny transatlantyk, który zacumował w samym centrum Krakowa. Po niedawno wykonanym remoncie część budynku otrzymała ahistoryczną kolorystykę; zlikwidowano również prostokątne panele rozbijające monotonne płaszczyzny ścian. Budynek stanowi bardzo ciekawy przykład modernizmu końca lat 30., gdzie funkcjonalizm połączono z luksusowymi materiałami wykończeniowymi oraz monumentalnym, nowym klasycyzmem
Opracowanie:
Aneta Borowik
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Bazar Polski
Gmach Pocztowej Kasy Oszczędności
Wybrane trasy
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.
Półwsie Zwierzynieckie
Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.