Dom Związku Artystów Plastyków
im. Marszałka Józefa Piłsudskiego







Adolf Szyszko-Bohusz
1928–1939
Dzielnica I – Stare Miasto
Budynki użyteczności publicznej
ul. Łobzowska 3
Informacje o obiekcie
Pomysł budowy siedziby Związku Artystów Plastyków był kontynuacją podobnych koncepcji sprzed I wojny światowej. W pierwszych latach Polski międzywojennej taka realizacja była jednak niemożliwa z powodu braku środków finansowych. Przełom przyniosła dopiero zorganizowana na potrzeby budowy akcja sprzedaży dzieł sztuki, zainicjowana przez artystów w 1926 roku. Dwa lata później władze Krakowa przyznały Związkowi działkę pomiędzy ulicami Łobzowską i Asnyka. Stworzenie projektu domu powierzono jego ówczesnemu prezesowi, Adolfowi Szyszko-Bohuszowi. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, kiedy powstał pierwszy projekt budynku nazwanego Domem Związku Artystów Plastyków im. Marszałka Piłsudskiego. Być może jeszcze pod koniec lat 20. Bez wątpienia już w 1933 roku Adolf Szyszko-Bohusz przygotował pełną dokumentację domu, która zakładała zabudowanie całej parceli. Parterowy budynek miał się składać z trzech segmentów: od ulicy Asnyka miała się mieścić część reprezentacyjna i biurowa budynku, od ulicy Łobzowskiej – „sala imprezowa” (do tańczenia), a pomiędzy nimi – przestronna sala wystawowa. Zaprojektowany gmach miał charakter nowoczesnego parterowego pawilonu. Tylko w skrzydle od ulicy Asnyka przewidziano piętro, na którym miała się znajdować niewielka sala posiedzeń, salon i pomieszczenie gabinetowe.
W 1934 roku plany budynku zostały ostatecznie zaakceptowane przez krakowski Zarząd Miejski. Z powodu skromnego budżetu projekt został w 1935 roku zredukowany do powstałego w pierwszej kolejności skrzydła od strony ulicy Łobzowskiej, w którym urządzono obszerną kawiarnię+D378 ze sceną, oraz bufet i kuchnię. W nieregularnym wnętrzu na planie zbliżonym do trapezu został wprowadzony czytelny rytm dzięki porządkującym wnętrze czterem słupom kolumnowym podtrzymującym strop. Pozostałą niezabudowaną część parceli prowizorycznie przeznaczono na ogród. W 1937 roku zatwierdzono, a następnie do 1939 roku zrealizowano dodatkowe plany nadbudowy piętra, na którym miał się mieścić salon sprzedaży obrazów. Przewidywano też możliwość aranżacji pracowni malarskich.
Elewacja pawilonu od ulicy Łobzowskiej (podobnie jak w niezrealizowanym skrzydle od ulicy Asnyka) otrzymała oszczędny, modernistyczny charakter. Artykulacja ścian podporządkowana została tylko ramie żelbetowych podziałów międzyokiennych tworzących rodzaj abstrakcyjnej siatki. Na wysokości drugiej kondygnacji zastosowano ciągły pas okien. Jedynym elementem czysto dekoracyjnym jest efektowny – wykonany przy użyciu nowoczesnej typografii – napis „Dom Plastyków”. Realizacja, mimo okrojonego programu, stanowi jeden z najciekawszych przykładów tendencji nowoczesnych w twórczości Adolfa Szyszko-Bohusza, daje także wyraz modernistycznych aspiracji krakowskiego środowiska artystycznego.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Bazar Polski
Kamienica czynszowa Fabryki Ćmielów S.A.
Dom Pracowników PKO
Wybrane trasy
Krowodrza
W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.