Kamienica Pod Pszczółkami
Fryderyk Tadanier
1938–1938
Dzielnica I – Stare Miasto
Mieszkalne wielorodzinne
ul. Św. Marka 8
Informacje o obiekcie
Inwestorem kamienicy była Komunalna Kasa Oszczędności Powiatu Krakowskiego – właściciel „drapacza chmur” znajdującego się nieopodal, przy pl. Szczepańskim. Kamienica Pod Pszczółkami wpisuje się w kontekst architektoniczny, a w jej formie wyraźnie widać cytaty z architektury dawnej. Odwołanie do lokalnej tradycji stanowi rozbudowany portal oblicowany kamieniem (nawiązujący do portali przez setki lat wykonywanych w Krakowie z wapienia pińczowskiego), tralki oraz attyka. Podobne zmodernizowane attyki pojawiały się w Krakowie dosyć często, a za najbardziej znany i wyrazisty przykład należy uznać słynny „dom pod kominami” – gmach „Feniksa” w Rynku, zaprojektowany przez Adolfa Szyszko Bohusza. Funkcję godła kamienicy przy ul. św. Marka 8 pełnią trzy pełnoplastyczne rzeźby przedstawiające pszczoły, ulokowane między oknami pierwszego i drugiego piętra. Motyw pszczoły – biblijnego symbolu pracowitości oraz oszczędności – w oczywisty sposób nawiązuje do wartości wyznawanych przez właściciela kamienicy i był często wykorzystywany do dekoracji budynków stanowiących inwestycje Kas Oszczędności.
We wnętrzu kamienicy znalazły się duże, luksusowe mieszkania. Największe z nich, sześciopokojowe, o dwóch holach i dwóch służbówkach, zajęło całe pierwsze piętro. Takie umieszczanie lokalu najbardziej prestiżowego było powszechne w kamienicach, zarówno międzywojennych, jak i tych znacznie starszych, a jego źródła należy doszukiwać się w tradycji piano nobile – piętra reprezentacyjnego wprowadzonego w nowożytnej architekturze pałacowej.
Opracowanie:
Kamila Twardowska
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Bunkier Sztuki
Państwowy Bank Rolny
Wybrane trasy
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.
Półwsie Zwierzynieckie
Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.