Kamienica Pod Pszczółkami










Fryderyk Tadanier
1938–1938
Dzielnica I – Stare Miasto
Mieszkalne wielorodzinne
ul. Św. Marka 8
Informacje o obiekcie
Inwestorem kamienicy była Komunalna Kasa Oszczędności Powiatu Krakowskiego – właściciel „drapacza chmur” znajdującego się nieopodal, przy pl. Szczepańskim. Kamienica Pod Pszczółkami wpisuje się w kontekst architektoniczny, a w jej formie wyraźnie widać cytaty z architektury dawnej. Odwołanie do lokalnej tradycji stanowi rozbudowany portal oblicowany kamieniem (nawiązujący do portali przez setki lat wykonywanych w Krakowie z wapienia pińczowskiego), tralki oraz attyka. Podobne zmodernizowane attyki pojawiały się w Krakowie dosyć często, a za najbardziej znany i wyrazisty przykład należy uznać słynny „dom pod kominami” – gmach „Feniksa” w Rynku, zaprojektowany przez Adolfa Szyszko Bohusza. Funkcję godła kamienicy przy ul. św. Marka 8 pełnią trzy pełnoplastyczne rzeźby przedstawiające pszczoły, ulokowane między oknami pierwszego i drugiego piętra. Motyw pszczoły – biblijnego symbolu pracowitości oraz oszczędności – w oczywisty sposób nawiązuje do wartości wyznawanych przez właściciela kamienicy i był często wykorzystywany do dekoracji budynków stanowiących inwestycje Kas Oszczędności.
We wnętrzu kamienicy znalazły się duże, luksusowe mieszkania. Największe z nich, sześciopokojowe, o dwóch holach i dwóch służbówkach, zajęło całe pierwsze piętro. Takie umieszczanie lokalu najbardziej prestiżowego było powszechne w kamienicach, zarówno międzywojennych, jak i tych znacznie starszych, a jego źródła należy doszukiwać się w tradycji piano nobile – piętra reprezentacyjnego wprowadzonego w nowożytnej architekturze pałacowej.
Opracowanie:
Kamila Twardowska
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Gmach Poczty Głównej (przebudowa)
Wybrane trasy
Półwsie Zwierzynieckie
Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.
Nowa Huta
Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.