Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej
Trasa

Wesoła i Grzegórzki

Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.

Informacje o trasie

Teren graniczny miasta położony wokół austriackiego fortu, od lat 20. podlegał szybkim przekształceniom. W okresie międzywojennym od północy obszar ten był zabudowywany kolejnymi domami Osiedla Oficerskiego, od południa kolejne fabryki wyrastały na Grzegórzkach. Największa zmiana rozpoczęła się po II wojnie światowej i podjęciu decyzji o budowie Nowej Huty, kiedy rondo Mogilskie stało się kluczowym węzłem komunikacji pomiędzy dwoma centrami Krakowa. Jeszcze w latach 50. w jego pobliżu zaczęto wznosić pierwsze budynki biurowe. Rozkwit tego typu zabudowy przypadł jednak na kolejną dekadę i czas podjęcia decyzji o budowie w tej okolicy nowego centrum miasta. W krótkim okresie obok już istniejącego socrealistycznego biurowca PKP powstał modernistyczny kompleks sądów oraz zaczęto wznosić najwyższy w mieście drapacz chmur – siedzibę Naczelnej Organizacji Technicznej. Podczas tego spaceru poznasz kolejne fazy rozwoju obszarów pomiędzy rondem Mogilskim i Kotlarskim, budowy Osiedla Oficerskiego, rozwój architektury przemysłowej Grzegórzek, ideę wzniesienia socrealistycznej bramy do miasta oraz modernistycznego centrum biurowców.

Obiekty

9

Szlak modernizmu

Inne trasy

Trasa

Aleje Trzech Wieszczów

Informacje:
Czytaj

Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.

Trasa

Stare Miasto

Informacje:
Czytaj

Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.

Trasa

Nowa Huta

Informacje:
Czytaj

Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.

Trasa

Poza głównymi trasami

Informacje:
Czytaj

W XX wieku miał miejsce dynamiczny rozwój Krakowa, którego ślady pod postacią wyjątkowych dzieł architektury odnajdziemy na ternie całego miasta. Spacerując po często odległych dzielnicach możemy dotrzeć do wielu wybitnych budowli z okresu międzywojennego oraz z czasów przyspieszonej ekspansji miasta po 1945 roku.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy
Legenda