Modernistyczne Godła Kamienic: Paw
Kamienica przy ul. Filareckiej 16
Stefan Manber
1939
Dzielnica VII – Zwierzyniec
ul. Filarecka 16
Informacje o obiekcie
Godła krakowskich kamienic mogły przyjmować różną formę i mogły być przygotowywane w różnych technikach. Obok najpopularniejszej techniki płaskorzeźby formowanej w ozdobnym tynku sięgano też po inne, bardziej skomplikowane rozwiązania. Jednymi z najrzadziej stosowanych i najbardziej efektywnych były godła tworzone w technologii sgrafitto. Najważniejszym przykładem takiego godła jest dekoracja Domu Profesorów UJ, który został zrealizowany w 1927 roku przy placu Inwalidów według projektu Ludwika Wojtyczki, Stefana Żeleńskiego i Piotra Jurkiewicza. Niemal całą fasadę tego budynku wypełniają dekoracje w tej formowanej w tynku nowożytnej technice. Innym mniej znanym, a również bardzo ciekawym przykładem zastosowania sgrafitta jest godło w przedstawiające pawia, które umieszczono na elewacji czterokondygnacyjnej kamienicy wzniesionej w narożu ulicy Filareckiej i Salwatorskiej. Jest to obszerna, geometryzująca kompozycja o wysokości, która wypełnia przestrzeń dwóch kondygnacji. Umieszczono ją na pustej ścianie w pobliżu narożnika. Autorem projektu budynku, który ukończono tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej był Stefan Manber.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Sowy
Modernistyczne Godła Kamienic: Zapaśnik
Modernistyczne Godła Kamienic: Smok
Wybrane trasy
Poza głównymi trasami
W XX wieku miał miejsce dynamiczny rozwój Krakowa, którego ślady pod postacią wyjątkowych dzieł architektury odnajdziemy na ternie całego miasta. Spacerując po często odległych dzielnicach możemy dotrzeć do wielu wybitnych budowli z okresu międzywojennego oraz z czasów przyspieszonej ekspansji miasta po 1945 roku.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.
Wesoła i Grzegórzki
Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.