Modernistyczne Godła Kamienic: Żubr
Kamienica przy ul. Komorowskiego 7
Bogdan Laszczka
1937
Dzielnica VII – Zwierzyniec
ul. Komorowskiego 7
Informacje o obiekcie
Kamienica przy ulicy Bolesława Komorowskiego 7 to dom rodziny architekta Bogdana Laszczki, który przed wojną związany był głównie z Katowicami, po wojnie pracował w Krakowie. Mieszkały tu także jego dwie siostry oraz ojciec, słynny rzeźbiarz Konstanty Laszczka. Czterokondygnacyjna kamienica swoim wyglądem i gabarytem wpisuje się w charakter zabudowy Półwsia Zwierzynieckiego, szybko rozwijającej się w okresie międzywojennym nowej dzielnicy mieszkaniowej po zachodniej stronie Alei Trzech Wieszczów. Prostą elewację wyróżnia kompozycja parteru, w której dominuje obszerne przeszklenie pracowni artystycznej. Ponad wejściem umieszczono obszerne, prostokątne godło w formie płaskorzeźby przedstawiającej żubra. Motywy zwierzęce, w tym związane z myślistwem były często wykorzystywane w projektach godeł krakowskich kamienic. Majestatyczną figurę króla puszczy wyrzeźbił Konstanty Laszczka, ojciec architekta i równocześnie jeden z najważniejszych krakowskich rzeźbiarzy pierwszej połowy XX wieku.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Wrony
Modernistyczne Godła Kamienic: Paw
Modernistyczne Godła Kamienic: Królik
Wybrane trasy
Półwsie Zwierzynieckie
Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.
Wesoła i Grzegórzki
Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.