Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej
Trasa

Godła Kamienic

W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.

Informacje o trasie

Tradycja dekorowania krakowskich kamienic godłami sięga czasów średniowiecza. Zwyczaj, który narodził się przed wiekami, zachował swoją ciągłość aż do narodzin nowoczesnego samorządu w dobie autonomii galicyjskiej. Projektanci pod koniec XIX wieku chętnie czerpali z tego dziedzictwa wprowadzając do przestrzeni Krakowa nowe motywy i bohaterów. Godła w postaci płaskorzeźb, dekoracji ceramicznych, malarskich lub witraży budowały lokalny koloryt, spotykając się ze szczególnym zainteresowaniem w okresie przełomu wieków i narodzin secesji. Tradycja bogatego detalu architektonicznego, którego obowiązkowym elementem było oryginalne godło, została podtrzymana w okresie międzywojennym. W okresie międzywojennym, na terenie Półwsia Zwierzynieckiego, Czarnej i Nowej Wsi, Grzegórzek i wielu innych nowych części Krakowa zaczęły wyrastać coraz większe i bogatsze w swoim wyposażeniu kamienice i domy jednorodzinne. Chociaż ich architektura, szczególnie w latach 30. coraz mocniej ciążyła w stronę wzorów modernistycznych, budynki te wciąż ozdabiane były godłami, które najczęściej posługiwały się motywami zwierzęcymi lub kompozycjami postaciowymi, często odwołującymi się do historii i tożsamości miasta lub dziejów rodziny inwestora. Z czasem ich estetyka również ewoluowała w stronę geometryzacji, a w niektórych przypadkach również abstrakcji. Nad kształtem powstających do wybuchu wojny dekoracji czuwały władze miasta, a do ich przygotowania często zatrudniano znanych artystów i dekoratorów, np. Karola Hukana lub Karola Muszkieta. Trasa poświęcona godłom nie ma jednej linii. Dekoracje te rozsiane są po przestrzeni niemalże całego międzywojennego Krakowa. W większości przypadków brak jest wiedzy o autorach i przyczynach wyboru danego motywu, są one jednak charakterystycznym elementem krakowskiego modernizmu i integralnym elementem tutejszego krajobrazu kulturowego. Trasa powstała dzięki fotograficznej pasji dr hab. Marka Ćwiklickiego, który przygotował fotografie wszystkich istniejących międzywojennych godeł.

Obiekty

22

Szlak modernizmu

Inne trasy

Trasa

Nowa Huta

Informacje:
Czytaj

Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.

Trasa

Błonia / Miasteczko Studenckie

Informacje:
Czytaj

Błonia to serce zielonych terenów położonych po zachodniej stronie Krakowa. W okresie międzywojennym w ich sąsiedztwie zaczęto wznosić gmachy uniwersyteckie oraz rozwijać infrastrukturę sportową, której uzupełnieniem były modernistyczne wille. Trasa prowadzi przez najważniejsze budynki uniwersyteckiego Krakowa, m.in. budynek Instytutu Chemii UJ oraz Miasteczko Studenckie AGH.

Trasa

Krowodrza

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.

Trasa

Półwsie Zwierzynieckie

Informacje:
Czytaj

Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy
Legenda