Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej

Plomba przy ul. Grottgera

Legenda
Krowodrza
Architekt:

Antoni Mazur

Lata budowy:

1957–1962

Adres:

ul. Grottgera 3 / Gzymsików

Tagi:

Informacje o obiekcie

Plomba przy ul. Grottgera 3 – blok mieszkalny zaprojektowany został przez Antoniego Mazura w latach 1957-58, a realizowany był do 1962 roku. Antoni Mazur był architektem BSiPE „Energoprojekt” oddziału Kraków, gdzie realizował głównie projekty budynków przemysłowych, ale również budynków mieszkalnych. Jest autorem siedziby macierzystego zakładu pracy znajdującego się w sąsiedztwie omawianej realizacji – przy ul. Mazowieckiej.
Działka przy ulicy Grottgera 3 przylega do budynku z okresu międzywojennego przy ulicy Grottgera 1 i do wspomnianej, zabudowanej po wojnie ulicy Gzymsików. Antoni Mazur otrzymał zlecenie na zamknięcie pierzei blokiem mieszkalnym. Postawienie budynku sprawiło, że utworzył się w tym miejscu obszerny, ale niestety nie wykorzystany dziedziniec.
Budynek zorientowany północ- południe, wybudowany na bazie konstrukcji szkieletowej żelbetowej, jest dziewięciokondygnacyjnym blokiem z windami. Ostatnia kondygnacja jest niejako nadbudowana i tworzy rodzaj pawilonu na dachu. Budynek został przekryty dachem skrzydłowym. Blok posiada dwie przewiązki, które łączą go z sąsiednimi budynkami. Przewiązka od Grottgera 1 jest elementem komunikacyjnym między dziedzińcem a frontem, natomiast przy Gzymsików jest dodatkowym skrzydłem „przyklejonym” do sąsiedniego budynku. Dodatkowo budynek od strony wąskiej elewacji zachodniej posiada ciekawe skośnie obramowane okna. Główna elewacja południowa posiada układ loggiowy – głębokie balkony wzbogacone zostały o ażurowe pionowe przesłony, które kryją część kuchenną mieszkania. Elewacja północna również posiada balkony – są one płytsze i wystają z lica elewacji. Część parterowa budynku przeznaczona była – zgodnie z obowiązującymi wówczas normami – na pomieszczenia handlowo-usługowe. Blok wykończony został starannie. Przewidziano w nim kolorowe tynki, które na ścianach loggii pierwotnie były w kolorze ceglastym.

Opracowanie:

Magdalena Smaga

Wybrane trasy

Trasa

Stare Miasto

Informacje:
Czytaj

Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.

Trasa

Błonia / Miasteczko Studenckie

Informacje:
Czytaj

Błonia to serce zielonych terenów położonych po zachodniej stronie Krakowa. W okresie międzywojennym w ich sąsiedztwie zaczęto wznosić gmachy uniwersyteckie oraz rozwijać infrastrukturę sportową, której uzupełnieniem były modernistyczne wille. Trasa prowadzi przez najważniejsze budynki uniwersyteckiego Krakowa, m.in. budynek Instytutu Chemii UJ oraz Miasteczko Studenckie AGH.

Trasa

Godła Kamienic

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy