Modernistyczne Godła Kamienic: Kobieta przy sianokosach
Kamienica przy ulicy Karmelickiej 58
Ludwik Gintel
1930
Dzielnica I – Stare Miasto
ul. Karmelicka 58
Informacje o obiekcie
Obszerny dom czynszowy przy ulicy Karmelickiej 58-60 powstał na początku lat 30. według projektu Ludwika Gintela i stanowił element uzupełniania zabudowy po zachodniej stronie historycznej dzielnicy Piasek. Pięciokondygnacyjny budynek wyróżniają obszerne poziome przeszklenia oraz umieszczony pośrodku duży wykusz. Nad wejściami do obu klatek schodowych znajdują się godła w formie niedużych, kwadratowych płaskorzeźb. Oba odwołują się do motywów związanych z rolnictwem. Nad wejściem do budynku nr 58 umieszczono kubizującą kompozycję przedstawiającą kobietę podczas sianokosów. Nad wejściem do budynku nr 60 pokazano kobietę sadzącą kwiaty w donicy. Obie kompozycje sygnowano inicjałami HK, prawdopodobnie zostały wykonane przez czynną wówczas w Krakowie rzeźbiarkę Henrykę Kerner. Dekoracje powstały pod koniec lat 30.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Smok
Modernistyczne Godła Kamienic: Smok zjadający węża
Modernistyczne Godła Kamienic: Chiński smok
Wybrane trasy
Nowa Huta
Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.