Modernistyczne Godła Kamienic: Smok zjadający węża
Kamienica przy ul. Wawrzyńca 31b
Leon Lieberman
1937
Dzielnica I – Stare Miasto
ul. Wawrzyńca 31b
Informacje o obiekcie
W okresie międzywojennym nowa zabudowa wypełniła ostatnie wolne parcele na terenie Kazimierza, w pobliżu zakładów przemysłowych przy ulicy Świętego Wawrzyńca i realizowanych od początku stulecia bulwarów wiślanych. W latach 30. nowe kamienice wznoszono wzdłuż ulicy Starowiślnej, w bezpośrednim sąsiedztwie ukończonego w 1913 roku mostu, który stanowił wówczas główny łącznik pomiędzy Krakowem i Podgórzem. Dobrym przykładem tej nowej zabudowy jest kamienica zrealizowane przy ulicy Świętego Wawrzyńca 31 b nieopodal skrzyżowania ze Starowiślną. Czterokondygnacyjny budynek został zrealizowany w 1937 roku według projektu Leona Liebermana. Ozdobą prostej, modernistycznej elewacji jest duże, prostokątne godło ponad cofniętym wejściem. Jest to płaskorzeźba przedstawiająca smoka gryzącego węża. Smok został pokazany w sposób przypominający popularny w krakowskiej rzeźbie architektonicznej okresu międzywojennego motyw jaszczurki.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Pegaz
Wybrane trasy
Nowa Huta
Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.