Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej

Wyższa Szkoła Rolnicza

(obecnie Uniwersytet Rolniczy)

Legenda
Aleje Trzech Wieszczów
Architekt:

Stanisław Juszczyk

Lata budowy:

1961–1964

Funkcja:

Uczelnie

Adres:

al. Mickiewicza 24/28

bez barier architektonicznych

Informacje o obiekcie

Uniwersytet Rolniczy został wybudowany w tzw. parceli senackiej między budynkiem Biblioteki Jagiellońskiej a Akademią Górniczo-Hutniczą. Gmach Uniwersytetu jest cofnięty względem Alei Trzech Wieszczów. Autorami projektu założenia byli Stanisław Juszczyk i Marta Bińkowska. Projekt został przygotowany w latach 1955-60 a jego realizacja trwała w latach 1961-1964. Gmach Akademii Rolniczej składa się z dwóch budynków. Są one ustawione prostopadle względem siebie i połączone niską „przewiązką” wspartą na słupach. Układ konstrukcyjny założony został jako słupowy, żelbetowy, wylewany. Natomiast elewacje zewnętrzne wykonano z prefabrykowanych elementów fasadowych. Budynek w układzie horyzontalnym jest siedmiokondygnacyjny, dwutraktowy z korytarzem pośrodku. Bryła budynku głównego składa się z dwóch różnej wielkości bloków. Została ona niejako przecięta wzdłuż, a uzyskana w ten sposób część frontalna jest mniejsza od znajdującej się z tył
Elewacja frontowa od Alei zbudowana jest z dużych okien ze specjalnie projektowaną stolarką. Horyzontalny wyraz frontalnego budynku podkreśla wysunięty wspornikowo trzecia kondygnacja z pasem okien o gęstym układzie szprosów.

Wewnątrz na tej kondygnacji znajdują się pomieszczenia o największej kubaturze czyli audytoria. Z centralnie usytuowanego wzdłuż osi budynku korytarza dostępne są pomieszczenia dydaktyczne, naukowe, audytoria, biblioteka i czytelnia. Budynek posiada dwa wejścia – dolne przeznaczone dla studentów i górne – oficjalne z pochyłą rampą. Rzeźbiarsko potraktowana rampa, wznosząca się na trójkątnych wspornikach, stanowi ważny akcent plastyczny wzmacniający efekt horyzontalności elewacji frontowej. Główne wejście prowadzi do reprezentacyjnego holu z istniejąca nadal mozaiką autorstwa Krystyny Strachockiej-Zgud oraz z nieistniejącą „szklaną ścianą” z oknami typu „porte-fênetre”.
Główny gmach przeszkloną przewiązką połączony jest z drugim budynkiem. Mieści się w nim przeszklona sala gimnastyczna i pomieszczenia techniczne. Cofnięcie gmachu w stosunku do ulicy sprawiło, że powstał przed nim niewielki plac z fontanną, obsadzony zielenią, i z rzeźbami owiec, mówiących o charakterze budynku, które wyszły spod dłuta Bronisława Chromego.

Budynek cechuje indywidualizm formy i detalu architektonicznego, ponadto jest on jednym z lepszych przykładów funkcjonalizmu w Krakowie. Dominują w nim kierunki horyzontalne, zrównoważone jednak rytmem pionowych podziałów okiennych, które współgrają z podziałami pobliskiej Biblioteki Jagiellońskiej, wpisując ten monumentalny gmach w reprezentacyjną zabudowę Alei Trzech Wieszczów. Wydatna kolumnada antresoli nadaje mu pewien klasycyzujący wyraz.

Opracowanie:

Magdalena Smaga

Wybrane trasy

Trasa

Nowa Huta

Informacje:
Czytaj

Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.

Trasa

Półwsie Zwierzynieckie

Informacje:
Czytaj

Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.

Trasa

Godła Kamienic

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy