Modernistyczne Godła Kamienic: Sum
Kamienica przy ul. Filareckiej 18


Szulem Mehl
1937
Dzielnica VII – Zwierzyniec
ul. Filarecka 18
Informacje o obiekcie
Tuż po poszerzeniu granic Krakowa w 1910 roku, na terenie przyłączonego wówczas do miasta Półwsia Zwierzynieckiego zaczęto wznosić nową zabudowę mieszkaniową. Murowane i przeważnie dwukondygnacyjne domy zaczęto wówczas wznosić m.in. przy placu na Stawach oraz przy ulicy Filareckiej. W okresie międzywojennym nowa zabudowa mieszkaniowa wypełniła szczelnie przestrzeń historycznej wsi. Wzdłuż wspomnianej ulicy Filareckiej, głównie w latach 30. powstały liczne domy czynszowe. Przeważały czterokondygnacyjne kamienice o prostych, modernistycznych fasadach. Tym co wyróżnia te budynki są zdobiące je godła. Jednym z najciekawszych w tej części miasta jest godło umieszczone nad wejście do domu przy ulicy Filareckiej 18, obszerna płaskorzeźba przedstawiająca dużego suma. Autorem zrealizowanego w 1937 roku projektu był Szulem Mehl, krakowski architekt zajmujący się przed wojną projektowaniem kamienic. Po wybuchu wojny opuścił Kraków, po 1945 roku mieszkał i pracował w Kanadzie.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Chiński smok
Modernistyczne Godła Kamienic: Tańczące dzieci w lesie
Modernistyczne Godła Kamienic: Królik
Wybrane trasy
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.