Modernistyczne Godła Kamienic: Paw
Kamienica przy ul. Filareckiej 16


Stefan Manber
1939
Dzielnica VII – Zwierzyniec
ul. Filarecka 16
Informacje o obiekcie
Godła krakowskich kamienic mogły przyjmować różną formę i mogły być przygotowywane w różnych technikach. Obok najpopularniejszej techniki płaskorzeźby formowanej w ozdobnym tynku sięgano też po inne, bardziej skomplikowane rozwiązania. Jednymi z najrzadziej stosowanych i najbardziej efektywnych były godła tworzone w technologii sgrafitto. Najważniejszym przykładem takiego godła jest dekoracja Domu Profesorów UJ, który został zrealizowany w 1927 roku przy placu Inwalidów według projektu Ludwika Wojtyczki, Stefana Żeleńskiego i Piotra Jurkiewicza. Niemal całą fasadę tego budynku wypełniają dekoracje w tej formowanej w tynku nowożytnej technice. Innym mniej znanym, a również bardzo ciekawym przykładem zastosowania sgrafitta jest godło w przedstawiające pawia, które umieszczono na elewacji czterokondygnacyjnej kamienicy wzniesionej w narożu ulicy Filareckiej i Salwatorskiej. Jest to obszerna, geometryzująca kompozycja o wysokości, która wypełnia przestrzeń dwóch kondygnacji. Umieszczono ją na pustej ścianie w pobliżu narożnika. Autorem projektu budynku, który ukończono tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej był Stefan Manber.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Kobieta przy sianokosach
Modernistyczne Godła Kamienic: 1933
Modernistyczne Godła Kamienic: Smok
Wybrane trasy
Krowodrza
W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.
Nowa Huta
Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.