Modernistyczne Godła Kamienic: Paw
Kamienica przy ul. Filareckiej 16


Stefan Manber
1939
Dzielnica VII – Zwierzyniec
ul. Filarecka 16
Informacje o obiekcie
Godła krakowskich kamienic mogły przyjmować różną formę i mogły być przygotowywane w różnych technikach. Obok najpopularniejszej techniki płaskorzeźby formowanej w ozdobnym tynku sięgano też po inne, bardziej skomplikowane rozwiązania. Jednymi z najrzadziej stosowanych i najbardziej efektywnych były godła tworzone w technologii sgrafitto. Najważniejszym przykładem takiego godła jest dekoracja Domu Profesorów UJ, który został zrealizowany w 1927 roku przy placu Inwalidów według projektu Ludwika Wojtyczki, Stefana Żeleńskiego i Piotra Jurkiewicza. Niemal całą fasadę tego budynku wypełniają dekoracje w tej formowanej w tynku nowożytnej technice. Innym mniej znanym, a również bardzo ciekawym przykładem zastosowania sgrafitta jest godło w przedstawiające pawia, które umieszczono na elewacji czterokondygnacyjnej kamienicy wzniesionej w narożu ulicy Filareckiej i Salwatorskiej. Jest to obszerna, geometryzująca kompozycja o wysokości, która wypełnia przestrzeń dwóch kondygnacji. Umieszczono ją na pustej ścianie w pobliżu narożnika. Autorem projektu budynku, który ukończono tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej był Stefan Manber.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Kozioł
Modernistyczne Godła Kamienic: Cietrzew
Modernistyczne Godła Kamienic: Kobieta przy sianokosach
Wybrane trasy
Wesoła i Grzegórzki
Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.