Modernistyczne Godła Kamienic: Kobieta z ptakami, kamienica przy ul. Garncarskiej 21


Samuel Wexner
1937
Dzielnica I – Stare Miasto
ul. Garncarska 21
Informacje o obiekcie
Uregulowanie ostatniego odcinka Młynówki Królewskiej, który jeszcze na początku lat 20. przecinał centrum Krakowa otworzyło możliwość zabudowania kilku wolnych wciąż parceli w pobliżu ulicy Krupniczej, Wenecja i Garncarskiej. W 1937 roku ukończono budowę domu czynszowego przy ulicy Garncarskiej 21. Czeterokondygnacyjny budynek zaprojektowany przez Samuela Wexnera i Henryka Jakubowicza odznacza się prostą modernistyczną kompozycją elewacji, w której dominują cienkie żłobienia tworzące wzór kraty. Nad wejściem umieszczono godło w formie dużej, prostokątnej płaskorzeźby. Przedstawia ona klęczącą figurę kobiety, do której z dwóch stron podlatują ptaki. Całość wyróżnia kubizująca kompozycja. W dolnej części znajduje się sygnatura LW.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Święty Jerzy zabijający smoka
Modernistyczne Godła Kamienic: Królik
Modernistyczne Godła Kamienic: 1933
Wybrane trasy
Wesoła i Grzegórzki
Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.
Godła Kamienic
W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.