Dom Studencki „Piast”
Władysław Bryzek
1961–1964
Dzielnica V – Krowodrza
Uczelnie
ul. Piastowska 47
Informacje o obiekcie
Budynek Domu Studentek został zrealizowany w ramach inwestycji jubileuszu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dziś pełni funkcje koedukacyjnego domu studenckiego. Autorem projektowanego i realizowanego był w latach 1961-1964 zespołu jest Władysław Bryzek. Zespół składa się z dwóch brył: budynku mieszczącego pokoje mieszkalne i przeszklonego pawilonu stołówki, połączonych niską przewiązką. Budynek mieszkalny jest ośmiokondygnacyjny o układzie konstrukcyjnym poprzecznym i wylewanym na mokro. Ściany osłonowe utworzone zostały z lekkiego siporexu. Część dolna budynku zamknięta jest przeszkloną ścianą kontrastującą ze zwartą bryłą kondygnacji mieszkalnych. Elewacja górnej części budynku podzielona jest pasem rytmicznych okien z dość głębokimi loggiami, dynamizującymi prostą artykulację ściany. Wejście wieńczy zachowany do dziś dekoracyjny, falujący daszek, wyraźnie odznaczający się od bryły budynku.
Na parterze mieściła się część socjalno-usługowa, klubowa oraz hol wejściowy. Na piętrach znajdowały się pomieszczenia mieszkalne tworzące tzw. parkę czyli dwa dwuosobowe pokoje ze wspólną łazienką (bez wc), przedpokojem i loggią. Na każdym piętrze znajdowało się 29 takich jednostek. Na każdym piętrze mieściły się pralnie z suszarniami, węzły sanitarne, kuchenki i pomieszczenia rekreacyjne. Blok wieńczył taras widokowy oraz niewielki budynek z barkiem, biblioteką i czytelnią oraz świetlica z małą scenką. Niewielki budynek na dachu przekryty jest łukowatym dachem.
Na tyłach budynku znajduje się dynamiczna, przeszklona bryła stołówki. Konstrukcja budynku została posadowiona na słupach w szkielecie żelbetowym. Elewacja budynku zróżnicowana jest za pomocą dekoracji w postaci regularnie rozmieszczonych małych kwadratowych otworów sąsiadujących z dużymi przeszkleniami. Ten niewielki, delikatny, transparentny pawilon, o ekspresyjnie potraktowanych narożnikach zatopiony jest w zieleni. Dopełnieniem jego rzeźbiarskiej bryły, jest widoczna z jadalni abstrakcyjna rzeźba autorstwa Józefa Marka i Tadeusza Ostaszewskiego. Ta organiczna forma przebija przeszklenie znajdując się jednocześnie na zewnątrz i wewnątrz przestrzeni jadalni – wzmacniając efekt dynamizmu architektury. Wnętrze baru typu „szwedzkiego” (tj. samoobsługowego) zaprojektowała Teresa Gawłowska. Na uwagę zasługuje mozaikowa dekoracja jadalni autorstwa zespołu plastyków pod kierunkiem Romana Husarskiego. Autor: Władysław Bryzek, wnętrza: Irena Pać-Zaleśna (wystrój pokojów), Teresa Gawłowska (bar typu „szwedzkiego”), Alina Zięba (część socjalna)
Opracowanie:
Magdalena Smaga
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Instytut Metali Nieżelaznych PAN
Wille dla dyrektorów KKO
Międzyresortowy Instytut Technologii Materiałów Budowlanych i Ceramiki AGH
Wybrane trasy
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.
Stare Miasto
Krakowskie Stare Miasto rzadko kojarzone jest z modernizmem. Tymczasem po wielkim pożarze miasta w 1850 roku średniowieczny rdzeń Krakowa przeszedł radykalną wymianę zabudowy, którą kontynuowano w okresie międzywojennym. W centrum miasta wznoszono wówczas luksusowe kamienice, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie wielkie budynki publiczne, siedziby banków i instytucji państwowych.
Krowodrza
W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.