Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej

Biurowiec Zarządu Budowy PKP

Legenda
Wesoła i Grzegórzki
Architekt:

Witold Cęckiewicz

Lata budowy:

1952–1954

Funkcja:

Biurowce

Adres:

Rondo Mogilskie 1

Informacje o obiekcie

Kraków wyszedł z II wojny światowej ze zniszczeniami znacznie mniejszymi niż wiele innych polskich miast. W związku z tym w pierwszych latach powojennych nie było potrzeby dużych inwestycji budowlanych w centrum, a niemal cały impet zogniskowany został wokół budowy Nowej Huty. Planowano jednak kilka większych przedsięwzięć, a jednym z nich miało być monumentalne rozwiązanie urbanistyczne wylotu ul. Lubicz i ronda Mogilskiego. Jego projekt powierzono w 1950 roku świeżo upieczonemu absolwentowi Politechniki Krakowskiej – Witoldowi Cęckiewiczowi. Architekt zaproponował „Bramę Mogilską” prowadzącą do Starego Miasta, składającą się z dwóch bliźniaczych biurowców o rzucie litery L, zakomponowanych antytetycznie po przeciwnych stronach ulicy, poprzedzonych dużym zielonym placem.

Zrealizowano zaledwie częściowo jeden z gmachów, zajęty przez Dyrekcję Budowy PKP. Jego budowa przypadła na lata 1952-54. Pod względem architektonicznym ten pierwszy poważny projekt Cęckiewicza – w okresie późniejszym jednej z najważniejszych postaci polskiej architektury nowoczesnej – posiada cechy podobne do zaprojektowanego rok wcześniej przez Włodzimierza Minnicha gmachu Bipronaftu, znajdującego się niedaleko, przy ul. Lubicz 25. Jest to architektura socialistyczna w swej treści, ale nie narodowa w formie. Wyraźne, ażurowe podziały elewacji wskazują na inspiracje dziełami francuskiego architekta – Augusta Perreta. Najwyższe spośród pięciu pięter zostało nieznacznie cofnięte względem poniższych, oddzielone od nich wydatnym gzymsem i przeprute mniejszymi oknami. Zabieg ten dodał monumentalnej bryle lekkości. Także wnętrza biurowca zaprojektowano z dużą starannością – szczególnie efektowna jest klatka schodowa w holu głównym.

Opracowanie:

Kamila Twardowska

Wybrane trasy

Trasa

Aleje Trzech Wieszczów

Informacje:
Czytaj

Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.

Trasa

Krowodrza

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.

Trasa

Godła Kamienic

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeź figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy