Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do zapisu ustawień i prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis. Zamknij okno
Zwiększ czytelność

Biurowiec Zarządu Budowy PKP

Kraków wyszedł z II wojny światowej ze zniszczeniami znacznie mniejszymi niż wiele innych polskich miast. W związku z tym w pierwszych latach powojennych nie było potrzeby dużych inwestycji budowlanych w centrum, a niemal cały impet zogniskowany został wokół budowy Nowej Huty. Planowano jednak kilka większych przedsięwzięć, a...

Przejdź do artykułu

Budynek Sądu Wojewódzkiego w Krakowie (obecnie Sądu Okręgowego w Krakowie)

Jeszcze na początku lat 70. XX w. głównymi siedzibami sądów w Krakowie były historyczne budynki w centrum miasta, m.in. dawne Kolegium Jezuickie przy ulicy Grodzkiej 52. Budowę nowoczesnego budynku dla sądów planowano już w okresie międzywojennym. Jedna z wersji, przygotowany przez Adolfa Szyszko-Bohusza projekt Pomnika Wolności –...

Przejdź do artykułu

Budynki Biurowe przy al. Powstania Warszawskiego - "Żyletkowce"

Przedsiębiorstwo o nazwie Biuro Projektowania Zakładów Przemysłu Skórzanego powstało w Krakowie niedługo po zakończeniu drugiej wojny światowej. Na początku lat 50. zostało przekształcone w Biura Projektów Przemysłu Skórzanego i działało do połowy lat 90. Nazwa, którą skrócono do „Biproskór” była jedną z wielu jakie...

Przejdź do artykułu

Kombinat Prasowo-Poligraficzny RSW “Prasa”

Pomysł budowy Kombinatu Prasowo-Poligraficznego Robotniczej Spółdzielni Robotniczej „Prasa” związany był z projektem budowy nowego centrum Krakowa po wschodniej stronie torów kolejowych. W rozpisanym w 1966 roku konkursie założono powstanie dużego centrum administracyjno-biurowego po wschodniej stronie dworca kolejowego....

Przejdź do artykułu

Krakowski Ośrodek Techniki NOT

Projekt: Zdzisław Arct,  Krzysztof Leśniodorski, Anna Dąbrowska, inż. Zdzisław Marzec

Wieżowiec przy rondzie Mogilskim potocznie nazywany jest „Szkieltorem”. Jest to najwyższa konstrukcja w mieście, nigdy nie ukończone świadectwo metropolitalnych ambicji lokalnych władz czasów rządów Władysława Gomułki i Edwarda...

Przejdź do artykułu

Trasa: Wesoła i Grzegórzki

Jeszcze na początku XX w. teren graniczny miasta, który skupiony był wokół austriackiego fortu, od lat 20. podlegał szybkim przekształceniom. W okresie międzywojennym od północy obszar ten był zabudowywany kolejnymi domami Osiedla Oficerskiego, od południa kolejne fabryki wyrastały na Grzegórzkach. Największa zmiana rozpoczęła się po drugiej wojnie światowej i podjęciu decyzji o budowie Nowej Huty, kiedy rondo Mogilskie stało się kluczowym węzłem komunikacji pomiędzy dwoma centrami Krakowa. Jeszcze w latach 50. w pobliżu tego miejsca zaczęto wznosić pierwsze budynki biurowe. Rozkwit tego typu zabudowy przypadł jednak na kolejną dekadę i czas podjęcia decyzji o budowie w tej okolicy nowego centrum miasta. W krótkim okresie obok już istniejącego socrealistycznego biurowca PKP powstał tutaj modernistyczny kompleks sądów oraz zaczęto wznosić najwyższy w mieście drapacz chmur - siedzibę Naczelnej Organizacji Technicznej. Spacerując tą trasą poznasz kolejne fazy rozwoju obszarów pomiędzy rondem Mogilskim i Kotlarskim, budowy Osiedla Oficerskiego, rozwój architektury przemysłowej Grzegórzek, ideę wzniesienia socrealistycznej bramy do miasta oraz modernistycznego centrum biurowców.

Mapa trasy

Pobierz przewodnik po tej trasie Pobierz przewodnik dla tej trasy

Obiekty na trasie