Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej
Trasa

Godła Kamienic

W okresie międzywojennym szybko rozbudowywany Kraków przywrócił i rozwinął tradycję umieszczania godeł nad wejściami do nowopowstałych kamienic. W ten sposób powstała bogata i rozsiana po całym mieście galeria płaskorzeźb, malowideł ściennych, rzeźb figuralnych, które tworzyli najlepsi krakowscy artyści. Trasa przybliża wybrane przykłady tego wyjątkowego, krakowskiego fenomenu.

Informacje o trasie

Tradycja dekorowania krakowskich kamienic godłami sięga czasów średniowiecza. Zwyczaj, który narodził się przed wiekami, zachował swoją ciągłość aż do narodzin nowoczesnego samorządu w dobie autonomii galicyjskiej. Projektanci pod koniec XIX wieku chętnie czerpali z tego dziedzictwa wprowadzając do przestrzeni Krakowa nowe motywy i bohaterów. Godła w postaci płaskorzeźb, dekoracji ceramicznych, malarskich lub witraży budowały lokalny koloryt, spotykając się ze szczególnym zainteresowaniem w okresie przełomu wieków i narodzin secesji. Tradycja bogatego detalu architektonicznego, którego obowiązkowym elementem było oryginalne godło, została podtrzymana w okresie międzywojennym. W okresie międzywojennym, na terenie Półwsia Zwierzynieckiego, Czarnej i Nowej Wsi, Grzegórzek i wielu innych nowych części Krakowa zaczęły wyrastać coraz większe i bogatsze w swoim wyposażeniu kamienice i domy jednorodzinne. Chociaż ich architektura, szczególnie w latach 30. coraz mocniej ciążyła w stronę wzorów modernistycznych, budynki te wciąż ozdabiane były godłami, które najczęściej posługiwały się motywami zwierzęcymi lub kompozycjami postaciowymi, często odwołującymi się do historii i tożsamości miasta lub dziejów rodziny inwestora. Z czasem ich estetyka również ewoluowała w stronę geometryzacji, a w niektórych przypadkach również abstrakcji. Nad kształtem powstających do wybuchu wojny dekoracji czuwały władze miasta, a do ich przygotowania często zatrudniano znanych artystów i dekoratorów, np. Karola Hukana lub Karola Muszkieta. Trasa poświęcona godłom nie ma jednej linii. Dekoracje te rozsiane są po przestrzeni niemalże całego międzywojennego Krakowa. W większości przypadków brak jest wiedzy o autorach i przyczynach wyboru danego motywu, są one jednak charakterystycznym elementem krakowskiego modernizmu i integralnym elementem tutejszego krajobrazu kulturowego. Trasa powstała dzięki fotograficznej pasji dr hab. Marka Ćwiklickiego, który przygotował fotografie wszystkich istniejących międzywojennych godeł.

Obiekty

22

Szlak modernizmu

Inne trasy

Trasa

Krowodrza

Informacje:
Czytaj

W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.

Trasa

Aleje Trzech Wieszczów

Informacje:
Czytaj

Aleje Trzech Wieszczów to najważniejsza kreacja urbanistyczna i architektoniczna międzywojennego Krakowa. Trasa spaceru prowadzi wzdłuż Alei Adama Mickiewicza, najbardziej reprezentacyjnej części założenia, gdzie powstały monumentalne gmachy Akademii Górniczo-Hutniczej, Biblioteki Jagiellońskiej i Muzeum Narodowego.

Trasa

Poza głównymi trasami

Informacje:
Czytaj

W XX wieku miał miejsce dynamiczny rozwój Krakowa, którego ślady pod postacią wyjątkowych dzieł architektury odnajdziemy na ternie całego miasta. Spacerując po często odległych dzielnicach możemy dotrzeć do wielu wybitnych budowli z okresu międzywojennego oraz z czasów przyspieszonej ekspansji miasta po 1945 roku.

Trasa

Półwsie Zwierzynieckie

Informacje:
Czytaj

Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.Spacer po Półwsiu Zwierzynieckim odkrywa jedną z najbardziej urokliwych dzielnic międzywojennego Krakowa, galerię modernistycznych kamienic, oryginalnych detali i dekoracji, którą uzupełniają śmiałe kreacji powojennego modernizmu na czele z zespołem Hotelu Cracovia i Kina Kijów.

Organizator
Inicjatorzy
Wsparcie
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
Partnerzy
Legenda